Prawo budowlane

Prawo ochrony środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym po ostatnich nowelizacjach przepisów

28 marca 2024 r.

ONLINE

Cena szkolenia:
690 zł

Cel szkolenia

Program

Harmonogram

Prelegenci

Cena

Przedmiot szkolenia dotyczy roli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oceny oddziaływania na środowisko innych szczegółowych procedur związanych z oceną wpływu przedsięwzięć na środowisko dla decyzji wydawanych przez inne organy administracji, w tym administracji budowlanej.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

Szkolenie pozwoli na zapoznanie się z najnowszymi zmianami w prawie ochrony środowiska w kontekście procesu inwestycyjnego i wynikającymi z nich obowiązkami dla organów administracji budowlanej stosującymi prawo.

Profil uczestnika:

  • Organy administracji publicznej wydające decyzje o pozwoleniu na budowę, służby wydające decyzje lokalizacyjne
  • UWAGA! Szkolenie jest skierowane wyłącznie do pracowników administacji - nie do przedsiębiorców!

Metody prowadzenia zajęć:

Wykład w oparciu o prezentację, analiza przykładów, odpowiedzi na pytania, dyskusja.

1. Omówienie najważniejszych zmian dokonanych ustawą z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym nowe obowiązki informacyjne i kary za zaniechanie upubliczniania danych dla organu prowadzącego postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach a pozwolenie na budowę, zgłoszenie prac budowlanych itp.

  • Związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy ooś) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę
    • Zakres i rodzaj związania
    • Jakie elementy decyzji środowiskowej powinny zostać ?przepisane? do pozwolenia na budowę i z czego to wynika?
  • Przeniesienie wymogów z decyzji środowiskowej do pozwolenia na budowę
    • Obowiązki projektanta a obowiązki organu administracji budowlanej po nowelizacji przepisów ustawy ooś i Prawa budowlanego
    • konsekwencje pominięcia niektórych wymogów a działania organów nadzoru budowlanego w stosunku do inwestycji zgodnej z pozwoleniem a niezgodnej z decyzją środowiskową;
    • czy związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę dotyczy także decyzji o umorzeniu postępowania z uwagi na stwierdzony brak przesłanek do zakwalifikowania planowanej inwestycji jako przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.

3. Ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania o wydanie albo zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę

  • ponowna ocena w przypadku:
    • w przypadku stwierdzenia przez organ, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
    • na wniosek inwestora
    • na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
    • specyfika współdziałania z RDOS/GDOŚ
    • udział społeczny - prowadzenie procedury z udziałem społecznym a rozpatrzenie uwag i wniosków
    • Ponowna ocena a uprawnienia procesowe organizacji ekologicznych

4. Uprawnienia organizacji ekologicznych do kwestionowania decyzji o pozwoleniu na budowę (wniesienia odwołani- ;

  • Koncepcja uprawnień organizacji ekologicznych jako działających w imieniu ?niemej? strony - środowiska
  • Organizacja ekologiczna i strona uprawniona do wykorzystania środków odwoławczych - przepisy ustawy ooś a art. 28 prawa budowlanego.
  • Dla jakich decyzji (?zezwolenia na inwestycję?) organizacje ekologiczne mogą wnosić środki zaskarżenia?
  • Znaczenie udostępnienia i treści decyzji w BIP dla środka odwoławczego, w tym - bieg terminów
  • Uprawnienia procesowe stron z decyzji środowiskowej dla odwołań od pozwolenia na budowę
  • Jak weryfikować bufor ?100 m? przy odwołaniu ode pozwolenia na budowę?
  • Nieruchomości o nieujawnionym lub nieuregulowanym stanie prawnym.
  • Następstwo prawne (sukcesj- a prawo do złożenia odwołania.
  • 5. Decyzje środowiskowe a istotna i nieistotna zmiana w projekcie. Postępowanie z zakresu uzdrawiania samowoli budowlanej (art. 49 ust. 4a-4c P- ;

    • Brak decyzji środowiskowej jej skutki dla pozwolenia na budowę
      • Czy pozwolenie na budowę bez DŚ zawsze będzie nieważne? (skutki wyroku TK dla stwierdzania nieważności pozwoleń na budowę)
      • Procedura stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę w razie braku decyzji środowiskowej - uprawnienia RDOŚ i organów nadzoru budowlanego
      • Uzdrowienie samowoli budowlanej w przypadku braku decyzji środowiskowej - następcza ooś a procedura legalizacyjna
      • decyzje środowiskowe w stosunku do samowolnych inwestycji innych niż budowa obiektu budowlanego or
    • istotne odstąpienie od pozwolenia na budowę lub projektu budowlanego a ?nie powodowanie zmiany uwarunkowań środowiskowych?
      • kto i na jakim etapie ocenia ?istotność? odstąpienia i zgodność z warunkami decyzji środowiskowej?
      • Skutki wadliwego przyjęcia, że zmiana nie jest istotna - analiza orzecznictwa

    6. Decyzje administracyjne wynikające z prawa ochrony środowiska - na jakich etapach realizacji inwestycji uzyskiwać pozwolenia emisyjne, zezwolenia odpadowe, decyzję o usuwaniu drzew i krzewów, inne decyzje / zgłoszenia, itp.

    7. Kompetencje kontrolne oraz obowiązki organów nadzoru budowlanego w kontekście prawa ochrony środowiska

    • Uprawnienia kontrolne WIOŚ w zakresie oddania do użytkowania przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko
      • posiadanie jakich decyzji weryfikuje WIOŚ
      • Istnienie jakich urządzeń weryfikuje WIOŚ, a jakich - organ administracji budowlanej?
    • Zakres uprawnień WIOŚ - wstrzymanie i podjęcie użytkowania
      • Współdziałanie z organami nadzoru budowlanego, z policją i prokuraturą (zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 186 K.k.)

    8. Panel dyskusyjny, pytania i odpowiedzi.

    8:45 - 09:00 Logowanie
    09:00 - 10:30 Szkolenie
    10:30 - 10:45 Przerwa
    10:45 - 12:30 Szkolenie
    12:30 - 13:00 Lunch
    13:00 - 15:00 Szkolenie
    15:00 Zakończenie szkolenia

    Radca prawny praktykujący w obszarze prawa ochrony środowiska, pracownik naukowy wydziału prawa. Od 15 lat prowadzi szkolenia z prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego i procesu inwestycyjnego, zarówno metodami tradycyjnymi, jak i jako e-szkolenia. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców, kadry Inspekcji Ochrony Środowiska, pracowników Lasów Państwowych i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, a także kadry nadzoru budowlanego oraz urzędników administracji ogólnej z całej Polski.

    Zarejestruj się ON-LINE

    lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:

    Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl

    Cennik szkolenia

    690 + 23% VAT
    koszt udziału jednej osoby

    650 + 23% VAT
    koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób

    W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw. VAT.

    Prawo budowlane

    Prawo ochrony środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym po ostatnich nowelizacjach przepisów

    28 marca 2024 r.

    ONLINE

    CEL SZKOLENIA

    Przedmiot szkolenia dotyczy roli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oceny oddziaływania na środowisko innych szczegółowych procedur związanych z oceną wpływu przedsięwzięć na środowisko dla decyzji wydawanych przez inne organy administracji, w tym administracji budowlanej.

    Korzyści z udziału w szkoleniu:

    Szkolenie pozwoli na zapoznanie się z najnowszymi zmianami w prawie ochrony środowiska w kontekście procesu inwestycyjnego i wynikającymi z nich obowiązkami dla organów administracji budowlanej stosującymi prawo.

    Profil uczestnika:

    • Organy administracji publicznej wydające decyzje o pozwoleniu na budowę, służby wydające decyzje lokalizacyjne
    • UWAGA! Szkolenie jest skierowane wyłącznie do pracowników administacji - nie do przedsiębiorców!

    Metody prowadzenia zajęć:

    Wykład w oparciu o prezentację, analiza przykładów, odpowiedzi na pytania, dyskusja.


    PROGRAM

    1. Omówienie najważniejszych zmian dokonanych ustawą z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym nowe obowiązki informacyjne i kary za zaniechanie upubliczniania danych dla organu prowadzącego postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

    2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach a pozwolenie na budowę, zgłoszenie prac budowlanych itp.

    • Związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy ooś) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę
      • Zakres i rodzaj związania
      • Jakie elementy decyzji środowiskowej powinny zostać ?przepisane? do pozwolenia na budowę i z czego to wynika?
    • Przeniesienie wymogów z decyzji środowiskowej do pozwolenia na budowę
      • Obowiązki projektanta a obowiązki organu administracji budowlanej po nowelizacji przepisów ustawy ooś i Prawa budowlanego
      • konsekwencje pominięcia niektórych wymogów a działania organów nadzoru budowlanego w stosunku do inwestycji zgodnej z pozwoleniem a niezgodnej z decyzją środowiskową;
      • czy związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę dotyczy także decyzji o umorzeniu postępowania z uwagi na stwierdzony brak przesłanek do zakwalifikowania planowanej inwestycji jako przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.

    3. Ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania o wydanie albo zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę

    • ponowna ocena w przypadku:
      • w przypadku stwierdzenia przez organ, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
      • na wniosek inwestora
      • na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
      • specyfika współdziałania z RDOS/GDOŚ
      • udział społeczny - prowadzenie procedury z udziałem społecznym a rozpatrzenie uwag i wniosków
      • Ponowna ocena a uprawnienia procesowe organizacji ekologicznych

    4. Uprawnienia organizacji ekologicznych do kwestionowania decyzji o pozwoleniu na budowę (wniesienia odwołani- ;

  • Koncepcja uprawnień organizacji ekologicznych jako działających w imieniu ?niemej? strony - środowiska
  • Organizacja ekologiczna i strona uprawniona do wykorzystania środków odwoławczych - przepisy ustawy ooś a art. 28 prawa budowlanego.
  • Dla jakich decyzji (?zezwolenia na inwestycję?) organizacje ekologiczne mogą wnosić środki zaskarżenia?
  • Znaczenie udostępnienia i treści decyzji w BIP dla środka odwoławczego, w tym - bieg terminów
  • Uprawnienia procesowe stron z decyzji środowiskowej dla odwołań od pozwolenia na budowę
  • Jak weryfikować bufor ?100 m? przy odwołaniu ode pozwolenia na budowę?
  • Nieruchomości o nieujawnionym lub nieuregulowanym stanie prawnym.
  • Następstwo prawne (sukcesj- a prawo do złożenia odwołania.
  • 5. Decyzje środowiskowe a istotna i nieistotna zmiana w projekcie. Postępowanie z zakresu uzdrawiania samowoli budowlanej (art. 49 ust. 4a-4c P- ;

    • Brak decyzji środowiskowej jej skutki dla pozwolenia na budowę
      • Czy pozwolenie na budowę bez DŚ zawsze będzie nieważne? (skutki wyroku TK dla stwierdzania nieważności pozwoleń na budowę)
      • Procedura stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę w razie braku decyzji środowiskowej - uprawnienia RDOŚ i organów nadzoru budowlanego
      • Uzdrowienie samowoli budowlanej w przypadku braku decyzji środowiskowej - następcza ooś a procedura legalizacyjna
      • decyzje środowiskowe w stosunku do samowolnych inwestycji innych niż budowa obiektu budowlanego or
    • istotne odstąpienie od pozwolenia na budowę lub projektu budowlanego a ?nie powodowanie zmiany uwarunkowań środowiskowych?
      • kto i na jakim etapie ocenia ?istotność? odstąpienia i zgodność z warunkami decyzji środowiskowej?
      • Skutki wadliwego przyjęcia, że zmiana nie jest istotna - analiza orzecznictwa

    6. Decyzje administracyjne wynikające z prawa ochrony środowiska - na jakich etapach realizacji inwestycji uzyskiwać pozwolenia emisyjne, zezwolenia odpadowe, decyzję o usuwaniu drzew i krzewów, inne decyzje / zgłoszenia, itp.

    7. Kompetencje kontrolne oraz obowiązki organów nadzoru budowlanego w kontekście prawa ochrony środowiska

    • Uprawnienia kontrolne WIOŚ w zakresie oddania do użytkowania przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko
      • posiadanie jakich decyzji weryfikuje WIOŚ
      • Istnienie jakich urządzeń weryfikuje WIOŚ, a jakich - organ administracji budowlanej?
    • Zakres uprawnień WIOŚ - wstrzymanie i podjęcie użytkowania
      • Współdziałanie z organami nadzoru budowlanego, z policją i prokuraturą (zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 186 K.k.)

    8. Panel dyskusyjny, pytania i odpowiedzi.


    HARMONOGRAM

    8:45 - 09:00 Logowanie
    09:00 - 10:30 Szkolenie
    10:30 - 10:45 Przerwa
    10:45 - 12:30 Szkolenie
    12:30 - 13:00 Lunch
    13:00 - 15:00 Szkolenie
    15:00 Zakończenie szkolenia

    PRELEGENCI

    Radca prawny praktykujący w obszarze prawa ochrony środowiska, pracownik naukowy wydziału prawa. Od 15 lat prowadzi szkolenia z prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego i procesu inwestycyjnego, zarówno metodami tradycyjnymi, jak i jako e-szkolenia. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców, kadry Inspekcji Ochrony Środowiska, pracowników Lasów Państwowych i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, a także kadry nadzoru budowlanego oraz urzędników administracji ogólnej z całej Polski.


    CENA SZKOLENIA

    690 + 23% VAT
    koszt udziału jednej osoby

    650 + 23% VAT
    koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób

    W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw. VAT.


    Zarejestruj się ON-LINE
    lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy: