Prawo budowlane
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
Przedmiot szkolenia dotyczy roli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oceny oddziaływania na środowisko innych szczegółowych procedur związanych z oceną wpływu przedsięwzięć na środowisko dla decyzji wydawanych przez inne organy administracji, w tym administracji budowlanej.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szkolenie pozwoli na zapoznanie się z najnowszymi zmianami w prawie ochrony środowiska w kontekście procesu inwestycyjnego i wynikającymi z nich obowiązkami dla organów administracji budowlanej stosującymi prawo.
Profil uczestnika:
- Organy administracji publicznej wydające decyzje o pozwoleniu na budowę, służby wydające decyzje lokalizacyjne
- UWAGA! Szkolenie jest skierowane wyłącznie do pracowników administacji - nie do przedsiębiorców!
Metody prowadzenia zajęć:
Wykład w oparciu o prezentację, analiza przykładów, odpowiedzi na pytania, dyskusja.
1. Omówienie najważniejszych zmian dokonanych ustawą z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym nowe obowiązki informacyjne i kary za zaniechanie upubliczniania danych dla organu prowadzącego postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach a pozwolenie na budowę, zgłoszenie prac budowlanych itp.
- Związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy ooś) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę
- Zakres i rodzaj związania
- Jakie elementy decyzji środowiskowej powinny zostać ?przepisane? do pozwolenia na budowę i z czego to wynika?
- Przeniesienie wymogów z decyzji środowiskowej do pozwolenia na budowę
- Obowiązki projektanta a obowiązki organu administracji budowlanej po nowelizacji przepisów ustawy ooś i Prawa budowlanego
- konsekwencje pominięcia niektórych wymogów a działania organów nadzoru budowlanego w stosunku do inwestycji zgodnej z pozwoleniem a niezgodnej z decyzją środowiskową;
- czy związanie decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 86 pkt 2 ustawy) w postępowaniu w sprawie wydania lub zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę dotyczy także decyzji o umorzeniu postępowania z uwagi na stwierdzony brak przesłanek do zakwalifikowania planowanej inwestycji jako przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
3. Ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania o wydanie albo zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę
- ponowna ocena w przypadku:
- w przypadku stwierdzenia przez organ, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- na wniosek inwestora
- na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
- specyfika współdziałania z RDOS/GDOŚ
- udział społeczny - prowadzenie procedury z udziałem społecznym a rozpatrzenie uwag i wniosków
- Ponowna ocena a uprawnienia procesowe organizacji ekologicznych
4. Uprawnienia organizacji ekologicznych do kwestionowania decyzji o pozwoleniu na budowę (wniesienia odwołani- ;
5. Decyzje środowiskowe a istotna i nieistotna zmiana w projekcie. Postępowanie z zakresu uzdrawiania samowoli budowlanej (art. 49 ust. 4a-4c P- ;
- Brak decyzji środowiskowej jej skutki dla pozwolenia na budowę
- Czy pozwolenie na budowę bez DŚ zawsze będzie nieważne? (skutki wyroku TK dla stwierdzania nieważności pozwoleń na budowę)
- Procedura stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę w razie braku decyzji środowiskowej - uprawnienia RDOŚ i organów nadzoru budowlanego
- Uzdrowienie samowoli budowlanej w przypadku braku decyzji środowiskowej - następcza ooś a procedura legalizacyjna
- decyzje środowiskowe w stosunku do samowolnych inwestycji innych niż budowa obiektu budowlanego or
- istotne odstąpienie od pozwolenia na budowę lub projektu budowlanego a ?nie powodowanie zmiany uwarunkowań środowiskowych?
- kto i na jakim etapie ocenia ?istotność? odstąpienia i zgodność z warunkami decyzji środowiskowej?
- Skutki wadliwego przyjęcia, że zmiana nie jest istotna - analiza orzecznictwa
6. Decyzje administracyjne wynikające z prawa ochrony środowiska - na jakich etapach realizacji inwestycji uzyskiwać pozwolenia emisyjne, zezwolenia odpadowe, decyzję o usuwaniu drzew i krzewów, inne decyzje / zgłoszenia, itp.
7. Kompetencje kontrolne oraz obowiązki organów nadzoru budowlanego w kontekście prawa ochrony środowiska
- Uprawnienia kontrolne WIOŚ w zakresie oddania do użytkowania przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko
- posiadanie jakich decyzji weryfikuje WIOŚ
- Istnienie jakich urządzeń weryfikuje WIOŚ, a jakich - organ administracji budowlanej?
- Zakres uprawnień WIOŚ - wstrzymanie i podjęcie użytkowania
- Współdziałanie z organami nadzoru budowlanego, z policją i prokuraturą (zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 186 K.k.)
8. Panel dyskusyjny, pytania i odpowiedzi.
8:45 - 09:00 | Logowanie | |
09:00 - 10:30 | Szkolenie | |
10:30 - 10:45 | Przerwa | |
10:45 - 12:30 | Szkolenie | |
12:30 - 13:00 | Lunch | |
13:00 - 15:00 | Szkolenie | |
15:00 | Zakończenie szkolenia |
Radca prawny praktykujący w obszarze prawa ochrony środowiska, pracownik naukowy wydziału prawa. Od 15 lat prowadzi szkolenia z prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego i procesu inwestycyjnego, zarówno metodami tradycyjnymi, jak i jako e-szkolenia. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców, kadry Inspekcji Ochrony Środowiska, pracowników Lasów Państwowych i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, a także kadry nadzoru budowlanego oraz urzędników administracji ogólnej z całej Polski.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
650 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw. VAT.