Windykacja
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
!!! ZMIANA ROPORZĄDZENIA KE NR 1408/2013 W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE (LATA 2025-2030)
- zwiększenie dopuszczalnego limitu de minimis w rolnictwie
- zwiększenie krajowego limitu de minimis w rolnictwie
- zmiana sposobu obliczania limitu de minimis w rolnictwie
!!! NOWELIZACJA USTAWY O POMOCY PUBLICZNEJ W ZAKRESIE UBIEGANIA SIĘ O POMOC DE MINIMIS - od 9 listopada 2024 r.
!!! NOWELIZACJA ROZPORZĄDZENIA SPRAWOZDAWCZEGO (m.in. NOWE KODY POMOCY DE MINIMIS) - od 8 listopada 2024 r.
!!! ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH JAKO POMOC POWODZIOWA ZGODNIE Z ART. 67b §1 pkt 3 lit. a) ORDYNACJI PODATKOWEJ - NOWELIZACJA USTAWY POWODZIOWEJ - od 26 listopada 2024 r.
!!! NOWELIZACJA GMINNYCH USTAW W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS - od 9 listopada 2024 r.
- ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
- ustawy o podatku rolnym
- ustawy o podatku leśnym
- ustawy ? Prawo oświatowe
!!! OGÓLNOPOLSKI PROGRAM POMOCY REGIONALNEJ - ZMIANA INTENSYWNOŚCI POMOCY NA WYBRANYCH OBSZARACH KRAJU (NOWELIZACJA MAPY POMOCY REGIONALNEJ)
!!! NOWELIZACJA USTAWY O GOSPODARCE NIERUCHOMOŚCIAMI W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS - od 26 listopada 2024 r.
NOWELIZACJA FORMULARZY INFORMACJI PRZEDSTWIANYCH PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOCY DE MINIMIS - od 9 sierpnia 2024 r.
NOWELIZACJA WZORU ZAŚWIADCZENIA O POMOCY DE MINIMIS - od 3 lipca 2024 r.
1. Zmiana rozporządzenia KE nr 1408/2013 w zakresie pomocy de minimis w rolnictwie (lata 2025 - 2032).
- Zwiększenie dopuszczalnego limitu pomocy de minimis w rolnictwie.
- Zwiększenie krajowego limitu pomocy de minimis.
- Zmiana metodologii obliczania limitu de minimis w rolnictwie.
- Skutki zmian m.in. w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, ulg z tytułu nabycia i powiększenia gospodarstwa rolnego, dofinansowań związanych z odbiorem i utylizacją odpadów rolnych, utylizacją wyrobów zawierających azbest, itp.
2. Nowelizacja ustawy o pomocy publicznej w zakresie ubiegania się o pomoc de minimis - obowiązuje od 9 listopada 2024 r.
3. Nowelizacja rozporządzenia sprawozdawczego (rozporządzenia RM w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych) - obowiązuje od 8 listopada 2024 r.
- Nowe kody sprawozdawcze w zakresie pomocy de minimis.
- Zmiany w zakresie kodów przeznaczeń pomocy.
4. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych udzielane jako tzw. pomoc powodziowa (pomoc publiczna z tytułu klęsk żywiołowych) - od 26 listopada 2024 r.
- Warunki dopuszczalności pomocy z tytułu klęsk żywiołowych wynikające z rozporządzenia KE nr 651/2014.
- Formularze i dokumenty wymagane od przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
- Czy pomoc powodziowa dotyczy także rolników?
- Procedura przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formule pomocy publicznej z tytułu klęsk żywiołowych (art. 67b §1 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej).
- Sprawozdawczość z pomocy powodziowej.
5. Nowelizacja kilkunastu ustaw w zakresie pomocy de minimis (obowiązuje od 9 listopada 2024 r.), w tym m.in.:
- ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- ustawy o podatku rolnym,
- ustawy o podatku leśnym,
- ustawy - Prawo oświatowe.
- ustawie o gospodarce nieruchomościami.
6. Nowe Formularze informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów z 29.03.2010 r.) - obowiązują od 9 sierpnia 2024 r.
7. Nowy wzór zaświadczenia o pomocy de minimis (Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów z 20.03.2007 r.) - obowiązuje od 3 lipca 2024 r.
8. Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy de minimis wprowadzona nowelizacją ustawy powodziowej - obowiązuje od 26 listopada 2024 r.
- Nowelizacja art. 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy publicznej.
- Nowelizacja art. 69a ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy de minimis.
9. Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2831 dotyczące pomocy de minimis na lata 2024 - 2030.
- Limit pomocy de minimis.
- Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe).
- Zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną).
- Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
10. Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2832 dotyczące pomocy de minimis w ramach UOIG na lata 2024 - 2030.
- W jakich obszarach ma zastosowanie rozporządzenie KE w zakresie usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
- Limit pomocy de minimis.
- Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe a lata kalendarzowe).
- Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
11. Gminne programy pomocy de minimis.
- Jakie przepisy pomocowe należy zawrzeć w programie pomocy de minimis obowiązującym do 2030 r.?
- Sposób zgłaszania programów pomocy de minimis (zgłoszenie nowego programu, zgłoszenie nowelizacji programu).
- Procedura zgłaszania uchwał do UOKiK oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
- Najczęstsze programy pomocy de minimis (uchwały) przyjmowane przez gminy:
- zwolnienia z podatku od nieruchomości / różnicowanie stawek podatkowych,
- dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
- dotacje celowe przeznaczone na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest),
- ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
12. Pomoc regionalna w ramach zwolnień z podatku od nieruchomości do 31 grudnia 2026 r.
- Ogólnopolski program pomocy regionalnej dla gmin (Rozporządzenie Rady Ministrów z 9.01.2015 r.).
- Konstruowanie gminnych uchwał podatkowych przewidujący pomoc regionalną do 2026 r.
- Jak odróżnić tzw. ?obszary a? i ?obszary c? oraz ?inwestycję początkową? od ?inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności gospodarczej??
- Nowelizacja mapy pomocy regionalnej w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy - podwyższenie intensywności na wybranych obszarach kraju.
13. Pomoc de minimis udzielana w trybie Ordynacji podatkowej.
- Jak powinien wyglądać kompletny wniosek o pomoc de minimis?
- Jak postąpić z niekompletnym wnioskiem podatnika (brak informacji, niekompletne informacje, nieprawdziwe informacje)?
- Kto przesądza o istnieniu i rodzaju pomocy publicznej? Organ czy podatnik?
- Kiedy ulga jest pomocą de minimis? Kto o tym decyduje?
- Kiedy pozostawić wniosek bez rozpatrzenia, a kiedy odmówić udzielenia pomocy?
- Na jakie przepisy należy się powołać w podstawie decyzji o udzieleniu pomocy de minimis (problem art. 67b Ordynacji podatkowej)?
- Badanie powiązań z innymi przedsiębiorcami przy udzielaniu pomocy de minimis.
- Kto w przypadku spółki cywilnej/jawnej powinien wypełnić Formularz informacji (spółka, wspólnik)? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis? Kto jest beneficjentem pomocy (spółka, wspólnik, podatnik)?
- Jak potraktować małżeństwo przy współwłasności nieruchomości? Kto jest beneficjentem pomocy? Od kogo żądać informacji? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis?
- Pomoc powodziowa przyznawana na podstawie art. 67b §1 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej.
14. Definicja pomocy publicznej w szczególności na gruncie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych - najczęstsze wątpliwości i pytania w praktyce gminnej.
- Kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?
- Czy do rolnika należy zawsze stosować przepisy o pomocy publicznej?
- Kto jest beneficjentem pomocy publicznej w rolnictwie?
- Czy każda ulga w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorcy jest pomocą publiczną? Kiedy ulga nie stanowi pomocy publicznej?
- Czy wiążące jest oświadczenie przedsiębiorcy o braku pomocy publicznej/braku wpływu na handel w UE? Kto przesądza o braku pomocy publicznej?
- Czy i kiedy wynajmującego należy traktować jako przedsiębiorcę i stosować przepisy o pomocy publicznej?
- Jakie rodzaje działalności nie wywierają wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej)?
- Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
- Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
- Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (PSZOK, odpady, woda-ścieki, transport, kluby sportowe, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
15. Odpowiedzi na pytania zgłoszone przed szkoleniem.
8:45 - 09:00 | Logowanie | |
09:00 - 10:30 | Szkolenie | |
10:30 - 10:45 | Przerwa | |
10:45 - 12:30 | Szkolenie | |
12:30 - 13:00 | Lunch | |
13:00 - 15:00 | Szkolenie | |
15:00 | Zakończenie szkolenia |
Naczelnik Wydziału Pomocy Regionalnej Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK. Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.. Specjalizuje się m.in. w zakresie regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy na zatrudnienie, pomocy de minimis, pomocy na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomocy na infrastrukturę sportową, rekreacyjną i lokalną, wsparcia dla jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz finansowania infrastruktury szerokopasmowej. Do najważniejszych obszarów zainteresowania należy pomoc udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego (zwłaszcza gminy), pomoc dla przedsiębiorców w specjalnych strefach ekonomicznych oraz pomoc współfinansowana ze środków unijnych. Autor i współautor licznych publikacji i książek z zakresu pomocy publicznej i prawa ochrony konkurencji. Od 2014 r. jest wykładowcą Studiów Podyplomowych Pomocy Publicznej SGH.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
790 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.